Om gek van te worden, suikers zijn boosdoeners en van koolhydraten word je dik. Wie weet het nog en wat moet je geloven van de dagelijkse stroom berichten over ongezond voedsel?

 

Kan je onbezorgd pakjes en zakjes gebruiken? Of is alleen thuis vers eten maken het beste? En wat maak je dan klaar om je lichaam te voeden. Waarmee kan je in de ochtend het best beginnen? Wat heb je nodig om de dag energiek door te komen?

 

Een appel is ideaal om de dag mee te beginnen. Je spijsvertering staat ’s nachts op een laag pitje. En waarom zou dat lage pitje niet langzaam in de dag-stand veranderen? Een appel bestaat uit: fructose, vezels, mineralen, water en vitaminen. Een ideale combinatie om de verteringsmachine van het lichaam in beweging te brengen. De vezels van een appel zorgen ervoor dat de fructose langzaam in het lichaam wordt opgenomen.

 

Vezels in verse groente en fruit zijn de beste transporteurs van de suikers, mineralen en vitaminen in je lichaam. Ze zijn zo goed, omdat ze langzaam werken. De koolhydraten mét de transporteurs in groente en fruit hebben daarom de naam Slowcarbs.

 

Fastcarbs zijn koolhydraten in intensief  bewerkte producten, zoals geraffineerde  suikers (tafelsuiker), wit meel, pasta en ontbijtgranen. De transporteurs / vezels  in deze voeding zijn nagenoeg verdwenen. De koolhydraten  worden dan ook heel snel opgenomen in de bloedbaan.  Het lichaam krijgt in één klap een boel te verwerken en je hebt daarna dan weer snel trek. Natuurlijk doet de hoeveelheid brood, pasta en ontbijtgranen er ook toe. Van een kleine hoeveelheid snelle koolhydraten samen met verse groente en fruit, heb je veel minder last dan van een grote hoeveelheid intensief bewerkt voedsel.

 

De aanwezigheid van vezels, vitaminen, mineralen, water en eiwitten is dus het grote verschil tussen Slowcarbs en Fastcarbs.

 

Onbewerkt en licht bewerkt voedsel bevat ook suikers en koolhydraten. Deze zorgen ervoor dat je lichaam kan bewegen, denken en voelen. Zij zetten het verbrandingsmechanisme in werking en zorgen voor je energievoorraad.  Maar verse groente en fruit bevatten nog meer, namelijk ook mineralen, vitamine en eiwitten. Samen met de natuurlijke suikers en vezels, krijgt je lichaam een pakketje te verteren dat helemaal past bij jouw behoefte.